Nieuws  
 

Eventbrite heeft onlangs 'Het trendrapport voor de evenementenbranche 2019' gepubliceerd. In dit exclusieve rapport zijn de meest opvallende trends en uitdagingen van 2018 en kansen voor 2019 uitgewerkt.

Wereldwijd hebben 4476 eventprofessionals aan het onderzoek meegedaan en in dit rapport staan de resultaten die voortkomen uit data van meer dan 300 Nederlandse en Belgische eventprofessionals (PCO’s, start-ups, grote commerciële bedrijven, non profit organisaties, locaties, etc.). Zij organiseren allerlei evenementen van congressen en netwerkbijeenkomsten, tot concerten, festivals en evenementen.

De belangrijkste resultaten uit het onderzoek:

  • 56% van de ondervraagden geeft aan dat marketing en promotie de grootste kostenpost is;
  • 43% van de ondervraagden ziet het bouwen aan een community als de belangrijkste reden om een evenement te organiseren;
  • 48% van de ondervraagden geeft aan in 2019 meer evenementen te gaan organiseren;
  • 57% van de ondervraagden ziet het bereiken van nieuwe bezoekers als grootste uitdaging in hun werk;

De evenementensector blijft groeien

De evenementensector is optimistisch - de meeste eventprofessionals verwachten in 2019 meer evenementen te organiseren dan het jaar daarvoor. Natuurlijk zijn voor een geslaagd evenement voldoende bezoekers nodig. Het bereiken van de juiste doelgroep werd in 2018 dan ook als grootste uitdaging gezien. De acute middelen om (nieuwe) bezoekers te bereiken zijn marketing en promotie. Toch zijn er op deze gebieden nog veel mogelijkheden ongebruikt gebleven. Vooral het gebruik van video voor de promotie van evenementen loopt in deze sector achter als je dit vergelijkt met andere branches (denk bijvoorbeeld aan de mode-industrie en de detailhandel). Voor 2019 is het voor eventprofessionals dan ook belangrijk om de voordelen van video op social media platformen verder te onderzoeken.

De implementatie van nieuwe technologie verloopt traag. Een reden hiervoor kan zijn dat er nog te hoge kosten aan verbonden zijn. Echte innovatieve toepassingen zien we daarom vaak alleen bij de grotere organisatoren terug. Wel is de evenementenindustrie financieel gezond: budgetten groeien of blijven stabiel. En dat is ook helemaal niet zo gek, steeds meer organisaties zien het nut in van evenementen voor hun merk. Verder is het in deze tijd van big data opvallend hoe weinig aandacht er wordt besteed aan de statistieken. Organisatoren kijken wel naar bezoekersaantallen, maar andere gegevens worden over het algemeen nauwelijks geanalyseerd. De ‘datagestuurde evenementenorganisator’ lijkt in 2018 nog nauwelijks te bestaan. Voor 2019 valt op het gebied van datamanagement dus nog veel te winnen.

Waarom worden evementen georganiseerd?

Community building staat op nummer 1 als reden om een evenement te organiseren (43%). Op de voet gevolgd door ‘Educatie’ (42%). Het genereren van inkomsten staat op de derde plek (34%). Uit dit resultaat zou je kunnen opmaken dat de evenementenbranche mensen boven winstcijfers plaatst. En dat is helemaal niet gek. Meer zichtbaarheid en betrokkenheid leiden uiteindelijk tot meer succes.

Marketing & promotie

De grootste uitdaging voor de branche is het bereiken van nieuwe bezoekers (57%). De belangrijkste oorzaak hiervan is de verhoogde concurrentie (35%). Om bezoekers te bereiken en aan te trekken, zijn meer vaardigheden op het gebied van marketing en promotie nodig. 48% van de ondervraagden zegt dat ze de uitgaven op dit gebied zullen gaan verhogen, terwijl ‘marketing & promotie’ al als grootste kostenpost uit het onderzoek komt.

Effectiviteit van kanalen

Opmerkelijk is dat mond-tot-mondreclame als het meest effectief wordt gezien, met een score van 60%. Een interessante constatering omdat de effectiviteit hiervan erg moeilijk te meten is. Na mond-tot-mondreclame worden social media marketing (48%) en direct mail (34%) als meest effectief gezien. Hoewel bovenstaande percentages anders doen vermoeden, worden binnen social media marketing maar weinig strategieën als "zeer effectief" gezien.
Betaalde facebook advertenties en video zijn de twee meest effectieve middelen, maar zorgen beiden nauwelijks voor eenderde van de stemmen. 42% zegt dat organische social media berichten ‘zeer effectief’ zijn.
Eventmarketeers blijken nog nauwelijks te adverteren op grote social media platformen als Twitter, LinkedIn en Instagram.

Videomarketing

Van de ondervraagden geeft 39% aan geen gebruik te maken van video op social media. Een gemiste kans voor de evenementensector: volgens Hubspot gebruikt 81% van de bedrijven videomarketing, en zal dit in de toekomst alleen maar toenemen. Het succes van Instagram Stories en de 8 miljard dagelijkse video views per dag op Facebook tonen aan dat mensen op een klein scherm de voorkeur geven aan video boven geschreven content. De voorspelling is zelfs dat in 2020 80% van het internetverkeer video zal zijn.

Data monitoring

Als we kijken naar de manieren waarop organisatoren hun evenement evalueren, dan zien we dat dit maar weinig gebeurt. Slechts 26% kijkt echt in detail naar de gegevens van de bezoekers.  Wel scoort social media monitoring opvallend hoog. Waarschijnlijk omdat veel platformen deze statistieken gratis aanbieden en ze vaak gebruiksvriendelijk genoeg zijn. Ook zijn terugkerende bezoekers een belangrijke maatstaf voor organisatoren. Daarnaast kijken ze naar wat er over hun evenement in de pers verschijnt en wordt mondelinge feedback zelfs als meest belangrijk gegeven gezien.

Trends in technologie

De invloed van technologie is merkbaar in de evenementenbranche.Hoewel sommige technologieën voor veel organisatoren nog een brug te ver zijn (denk aan robots, drones en hologrammen) zien we het gebruik van
andere tools snel groeien.De grootste groei van technologieën zit in Crowdshaping, Geofencing en hologrammen. Waarschijnlijk omdat deze op dit moment nog nauwelijks worden gebruikt. Augmented Reality en het gebruik van RFID zal redelijk hetzelfde blijven.

De meest gebruikte event tech: Eventapps

In 2018 gebruikte het grootste gedeelte van de respondenten mobiele apps. En dit aantal wordt in 2019 alleen maar groter. Via interactieve apps hebben bezoekers immers zelf in de hand hoe zij het evenement ervaren, waarbij ze tegelijkertijd precies weten wat er allemaal te beleven valt.

Livestreaming

Investeren in een livestreaming strategie kan een groot verschil maken voor je evenement. Onderzoek laat zien dat kijkers 3 x langer naar een live video kijken dan naar een opgenomen sessie. Ook je bereik is veel groter. Facebook live video’s krijgen namelijk 10 x zoveel likes en comments dan reguliere video’s. Met livestreaming maak je je evenement dus toegankelijk voor iedereen en trek je daarnaast ook nog eens nieuw publiek voor volgende edities.

Locatiekeuze

Op basis waarvan kiezen organisatoren een locatie? Welke factoren geven de doorslag? Dit is de top 3 van de belangrijkste redenen voor het kiezen van een locatie:

  • de vestigingsplaats van de locatie (71%);
  • match met het merk en capaciteit van de locatie (54%);
  • de prijs (68%).

Services die belangrijk zijn voor organisatoren

  • gratis Wifi;
  • goed bereikbare klantenservice;
  • een Wifi upgrade;
  • goede cateringservice;
  • meer felcxibiliteit omtrent bezoekers noshow.

Wat kunnen locaties beter doen?

Wifi wordt als meest belangrijke verbeterpunt aangegeven. 12% van de ondervraagden ziet dat locaties regelmatig tekort schieten als het om optimaal functionerende wifi gaat. Andere kandidaten voor verbetering zijn een goed bereikbare klantenservice (15%) en de aanwezigheid van een goede (inhouse) catering (12%).

Extra overwegingen bij het kiezen van een locatie zijn:

• Duurzaamheid
• Een passende prijs/kwaliteitverhouding
• Extra snel internet

Download gratis het trendrapport

In een vervolgartikel meer aandact voor de maatschappelijke aandachtspunten bij de organisatie van events. 

Plaats op:
Datum: 7 maart 2019
Gerelateerde artikelen  
20-03-2019 Redactie De MICE sector blijft groeien met nog onbenutte mogelijkheden
03-06-2016 Nieuws Steeds meer marketingbudget gaat naar visuele content
01-11-2018 Nieuws Nationaal E-mail Onderzoek: e-mail speelt nog steeds belangrijke rol
07-12-2016 Nieuws Doeltreffende aanpak Citymarketing Amersfoort
17-02-2011 Nieuws De feiten van Social Media tijdens events: voorbeeld EvenementContact
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,66 seconden.